Nieuws

 

Politie wil deel van de agenten ontwapenen

8 mei 2017

Binnen de Nationale Politie is ‘intern geadviseerd’ om niet langer alle agenten een wapen te laten dragen. De betrokkenen vinden dit een slecht plan, schrijven zij in een brief aan De Telegraaf. Zij vrezen burgers daarom niet goed meer te kunnen helpen bij dreigingen.

 

Het gaat onder andere om leden van de Verkeers Ongevallen Analyse van het onderdeel Forensische Opsporing. Die hebben nu nog een dienstwapen, maar dat vindt de leiding van de Nationale Politie niet echt nodig. De betreffende politiemensen vinden het echter onveilig en onbegrijpelijk in deze tijd van terreurdreiging. ‘Hoe is het mogelijk in deze tijd van terreurdreiging politiemensen te ontwapenen? Bovendien is het onveilig. We zijn op straat kansloos bij gevaar en kunnen burgers niet goed helpen bij dreigende situaties’, schrijven zij in de brief. De maatregel zou per 1 januari 2019 van kracht worden.

 

politie

 

 

 


 

 

Schiphol zoekt systeem voor betere inzet beveiligers

8 mei 2017

Volgens ‘Up in the Sky’ is Schiphol op zoek naar een systeem dat helpt bij het plannen van de inzet van beveiligers. Hiervoor is in april een openbare marktconsultatie uitgeschreven. Het systeem is hard nodig, wegens de toenemende klachten over wachtrijen.

 

Niet alleen passagiers die urenlang moeten wachten zijn boos op Schiphol. Ook de luchtvaartmaatschappijen, met de KLM voorop, hebben aangegeven dat de huidige situatie niet langer acceptabel is. Volgens Schiphol is er voldoende capaciteit, maar wordt die niet optimaal benut. Daarom is men op zoek naar een oplossing daarvoor. Bedrijven die hierover ideeën hebben kunnen zich tot 16 mei bekendmaken bij de luchthaven. Het te leveren systeem moet inzicht geven in het benodigde aantal securitylanes, inclusief personele bezetting. Ook moet het de passagiersstromen in kaart kunnen brengen. Verder wil Schiphol inzicht krijgen in de verwachte wachttijden, de productiviteit en kosten. Daarnaast moet het de benodigde hoeveelheid beveiligers berekenen voor personeelsingangen, bagagescreening en ad hoc-beveiliging bij bouwwerkzaamheden. Verder wil Schiphol graag van bedrijven horen hoe hun oplossing voor de planning van beveiligers in het totaalplaatje van het management van luchthavenpersoneel past.

 

55 lanes

Sinds 2015 werkt Schiphol met gecentraliseerde controle van passagiers en handbagage in plaats van controle bij de gates. Dit had moeten zorgen voor een snellere doorstroming van passagiers. Vooral tijdens de afgelopen meivakantie werd duidelijk dat dit doel tot nu toe niet bereikt is. Ook de tijdelijke extra vertrekhal met zes security lanes hielp niet voldoende. Daarnaast heeft Schiphol vijftien lanes in vertrekhal 1, dertien in hal 2, veertien in hal 3 en vijf in hal 4. Op piekmomenten zouden volgens de luchthaven alle lanes in bedrijf zijn.

 

schiphol

 

 

 


 

 

Beveiliging schuur en berging vaak erg slecht

2 mei 2017

Vier op de tien Nederlanders vinden hun (vrijstaande) berging of schuur slecht beveiligd. Desondanks staan ze vol met kostbare spullen, zoals fietsen, gereedschap en tuinmeubelen. In de schuren, waar dieven eenvoudig toeslaan, bedraagt de totale waarde van de spullen die er opgeslagen worden gemiddeld 5573 euro.

 

Dit blijkt uit recent onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW). De (vrijstaande) berging of schuur is een stuk minder goed beveiligd dan de woning zelf. Beoordelen Nederlanders de beveiliging van hun huis gemiddeld nog met een ruime voldoende (7,2), hun bergruimtes komen er bekaaid vanaf met een krap zesje (5,8). Hoogste tijd daarom voor betere beveiliging van deze ruimtes, stelt Coen Staal, voorzitter van de NIPW. “Mensen lijken hun berging of schuur te vergeten, terwijl ze er wel veel waardevolle spullen stallen”, zegt hij. “Het is een ondergeschoven kindje. En in veel gevallen dénkt men dat met een slot de ruimte goed is afgesloten, maar vaak is het slot van een dusdanige kwaliteit dat kwaadwillenden het binnen een minuutje openbreken. Ze weten er dus handig gebruik van te maken. Met alle nare gevolgen van dien.”

 

Beveiligingsmaatregelen

Staal wijst erop dat de gemiddelde waarde van de spullen die Nederlanders in hun (vrijstaande) berging of schuur hebben staan, ruim drieduizend euro (3.245 euro) bedraagt. Het gaat voornamelijk om één of meerdere fietsen (gemiddelde waarde 877 euro), gereedschap zoals een boor- of schuurmachine (gemiddelde waarde 523 euro) en tuingereedschap zoals een heggenschaar, hark en schoffel (gemiddelde waarde 165 euro). Staal: “Met een toenemende verkoop van elektrische fietsen die al snel een waarde van 2000 euro of meer hebben loopt die waarde in de schuurtjes en bergingen waarschijnlijk alleen maar op.”

 

Veel Nederlanders hebben inmiddels beveiligingsmaatregelen getroffen om inbraak in hun woning te voorkomen. Staal roept op om hun bergingsruimtes dezelfde aandacht te geven. “Tuindeuren en tuinhuisjes zijn meestal voorzien van zwakke sloten die vaak niet eens op slot worden gedraaid. Sluit je ze wel af dan maak je het de dief al meteen een stukje moeilijker. Bergingen onder woonflats kunnen best meteen voorzien worden van goede sloten, dievenklauwen en anti-inbraakstrips. Je voorkomt een hoop ellende en gaat echt met een geruster hart slapen.”

 

Over de stichting Nationale Inbraakpreventie

Weken Stichting NIPW doet onderzoek in het kader van de voorjaarscampagne van de Nationale Inbraakpreventie Weken. De stichting is een publiek private samenwerking met als doel woningbezitters meer bewust te maken van het belang van inbraakpreventie. De stichting wil bijdragen aan het verlagen van het aantal inbraken en inbraakpogingen, van 65.000 per jaar naar 60.000 in 2017. De stichting voert tweemaal per jaar campagne, in het voor- en in het najaar. In de stichting zijn verschillende partijen vertegenwoordigd, waaronder SecuProducts, Nemef/Assa Abloy en Nauta Veilig, alle bedrijven gespecialiseerd in inbraak-preventie. De stichting wordt ondersteund door het ministerie van Veiligheid en Justitie en het Verbond van Verzekeraars.

 

Inbraakpreventie